Fodboldglade danskere kan se FIFA World Cup™ trofæet den 29. september i Parken. Billetsalget er åbent. Trofæernes kronjuvel lander i Danmark, i forbindelse med FIFA World Cup™ Trophy Tour by Coca-Cola, for første gang nogensinde, sammen med en tidligere VM-guldvinder. Coca-Cola afslører navnet i august. Få en uforglemmelig oplevelse, og giv samtidig børn, der ønsker at gå til sport, men ikke har muligheden, ved at støtte Røde Kors.
FIFA World Cup™ trofæet udstilles i Parken den 29. september kl. 13.30-22.00. Trofæernes kronjuvel er i Danmark for første gang nogensinde som en del af FIFA World Cup™ Trophy Tour by Coca-Cola. I Parken vil tusindvis af fans få mulighed for at se det prestigefulde trofæ og hilse på en verdenskendt FIFA-legende, hvis navn holdes hemmeligt indtil august. Men Coca-Cola kan afsløre, at legenden engang har løftet trofæet over sit hoved, da det kun er tidligere VM-vindere, monarker og statsoverhoveder, der må berøre det eksklusive og seks kilo tunge guldtrofæ.
I Parken vil du komme til at føle dig som en ægte VM-vinder. Du kommer bl.a. til at gå igennem spillertunnellen, sparke på mål, se trofæet og hilse på en ægte VM-legende. Du kan også købe det sejeste fodboldmerchandise for at holde fodboldrusen i live efter besøget i Parken. Alle indtægter går til Røde Kors.
FÅ en uforglemmelig oplevelse, og GIV et barn fodboldtøj og -kontingent
Det er en stor og historisk begivenhed for en fodboldelskende nation og en milepæl for det globale sponsorat, Coca-Cola underskrev i 1976, med formålet om at fremme inklusion igennem ungdomsfodbold. Derfor markeres trofæets ankomst også med et lokalt initiativ i Danmark, hvor Røde Kors modtager en donation til at inkludere sårbare børnefamilier i lokale fællesskaber og foreningsliv med støtte til bl.a. børnenes kontingenter og udstyr til sports- og fritidsaktiviteter. Ingen børn skal efterlades på sidelinjen, for sport og fritid er sundt, inkluderende og giver gode børnefællesskaber med venner for livet.
Billetter bestilles på billetto.dk. Ved billetbestilling opfordrer Coca-Cola til at støtte med 50 kr., 100 kr. eller et valgfrit beløb til Røde Kors og hjælpe børn fra sårbare familier, der ikke har råd til fodboldkontingenter eller sportstøj.
”Vi ser frem til at skabe en mindeværdig fodboldoplevelse i Parken til efteråret. Vi ved, hvor meget fodbold kan samle mennesker på tværs af alle vores forskelligheder. Hele formålet med vores FIFA-sponsorat er at fremme diversitet og inklusion. Derfor håber vi også at få samlet et betydeligt beløb ind til sportsaktiviteter til sårbare familier, der ikke har råd til at melde deres børn ind i en sports- eller fritidsklub,” fortæller Annette Spanggaard, Public Affairs, kommunikations- & CSR-direktør for Coca-Cola.
Kort om FIFA World Cup™ Trophy Tour by Coca-Cola
FIFA World Cup™ Trophy Tour by Coca-Cola besøger 51 fodboldnationer mellem maj og november 2022. Det var FIFA World Cup™ vinderne, Iker Casillas og Kaká, der den 12. maj sendte det originale FIFA World Cup™ trofæ afsted på den globale rejse, der for første gang inkluderer samtlige 32 VM-kvalificerede lande.
FIFA World Cup™ trofæet, alle trofæers kronjuvel, er udført i 18 karat guld, vejer 6,142 kilo og er 36,8 cm høj. Bunden er udført i malakit og har alle FIFA World Cup™ vinderhold indgraveret. Siden 2006 har det originale trofæ hvert fjerde år rejst 750.000 kilometer til 170 FIFA-nationer. Det officielle trofæ mangler stadig at besøge 41 lande, deriblandt Danmark, for at nå målet om at besøge samtlige 211 fodboldnationer inden 2030.
Det nuværende design af det officielle trofæ, det danske fans kommer til at se, stammer fra 1974. Før den tid var der et andet trofæ, Jules Rimet Cup, der var opkaldt efter grundlæggeren af FIFA World Cup™ i 1946. Den originale design forestillede en sejrsgudinde, der holder et skib over sit hoved. Det originale Jules Rimey trofæ blev stjålet fra en udstilling på Westminister Central Hall i London. Herefter kom FIFA World Cup™ trofæet, der nu er på rundtur.
En bæredygtig FIFA World Cup™ Trophy Tour by Coca-Cola
FIFA World Cup™ Trophy Tour har en mission om at understøtte de lokale bæredygtighedsinitiativer under hvert besøg. Således gør Coca-Cola alt for at reducere affald og minimere brugen af vand, energi, materialer og andre ressourcer.