Danske bilejere har frit værkstedsvalg i Danmark, men mange tror fortsat, at fabriksgarantien bortfalder ved værkstedskift. Det er ifølge Dansk Bilbrancheråd et stort problem.
Når danske bilejere vælger værksted, sker det ofte på et uoplyst grundlag. Ifølge Epinions seneste undersøgelse for Dansk Bilbrancheråd bruger hver anden bilejer et mærkeværksted, og 17 procent begrunder det med en frygt for, at bilens fabriksgaranti bortfalder ved skift til et frit værksted. Det er problematisk, påpeger Erik Rasmussen, der er direktør hos Dansk Bilbrancheråd:
– Siden 2003 har loven sikret frit værkstedsvalg. På trods af det tror mange, at fabriksgarantien forsvinder ved værkstedskifte. Det er meget problematisk for landets værksteder, at der ikke er fri konkurrence, og ikke mindst er det ærgerligt for forbrugerne, at de føler sig fastlåst i deres værkstedsvalg på grund af manglende viden i stedet for at vælge værksted ud fra parametre som pris og service, siger Erik Rasmussen.
At mange bilejere ikke kender til det frie værkstedsvalg i Danmark, nikker man genkendende til i branchen.
– Mange kunder er først blevet indskrevet hos os umiddelbart efter ophøret af fabriksgarantien hos et mærkeværksted. De bliver overraskede, når vi fortæller, at de kunne have skiftet før og fortsat beholdt fabriksgarantien, fortæller Linda Vestergaard, der er kædechef hos Hella Service Partner, der har over 300 frie værksteder i Danmark.
Værkstedskunder vægter pris og service
Ifølge Epinions undersøgelse for Dansk Bilbrancheråd er service, pris og tillid til værkstedet de tre vigtigste parametre, når forbrugere ønsker at skifte fra et mærkeværksted til et frit værksted.
– I takt med at flere får kendskab til det frie værkstedsvalg i Danmark, får mærkeværkstederne naturligt øget konkurrence fra de frie værksteder. Det gælder for danske bilejere over en bred kam, at økonomi og service spiller en vigtig rolle i valget af værksted, fortæller Jan Lang, der er markedsanalytiker hos Bilbasen.dk.
De parametre har også betydning for værkstedernes kunder.
–Vores kunder er typisk meget tro mod deres lokale værksted. Ud over prisen er dialog i øjenhøjde, en god service og gennemsigtighed derfor afgørende, siger Linda Vestergaard.
Mere oplysning er nødvendig
Ifølge Erik Rasmussen bliver danskerne i stigende grad bevidste om det frie værkstedsvalg takket være markedsføring fra landets frie værksteder. Linda Vestergaard fortæller, at de gør en indsats for at oplyse kunderne:
– Fordi vi mærker, at værkstedsgarantien har stor betydning for mange, har vi stort fokus på at oplyse om det frie værkstedsvalg i vores markedsføring. Det hjælper bilejerne til at vælge værksted på et oplyst grundlag.
Kilde: Epicent Public Relations