Danske Dynatest har udviklet og produceret en kæmpemaskine til det amerikanske forsvar. Den skal bruges til at sikre holdbare landingsbaner til militærfly i USA.
Det danske firma Dynatest, som har hovedkontor i Ballerup og en afdeling i Gainesville i den amerikanske stat Florida, udvikler og producerer udstyr til at måle og undersøge veje og landingsbaners tilstand. Virksomheden har netop leveret en såkaldt ”heavy vehicle simulator” til det amerikanske forsvar.
– Når de gigantiske C17-militærfly lander, er det enorme kræfter, der rammer jorden, og det kræver en landingsbane, der er bygget til formålet. Når det kommer til det amerikanske forsvars udstyr, er der ikke noget, der er overladt til tilfældighederne. Alt er gennemtestet. Det gælder også belægningen på de landingsbaner, som forsvaret råder over, fortæller Jesper Rantala, der er administrerende direktør i Dynatest.
Verdens største af sin slags
Heavy vehicle simulatoren har fået tilnavnet ”Titan”, som understreger, at den er verdens største af sin slags. Maskinen er 46 meter lang og vejer 125 ton, og Dynatest har brugt to år på at udvikle, producere og levere den. Nu står den færdig på militærbasen i Vicksburg i delstaten Mississippi, hvor den amerikanske hærs udviklingsafdeling, U.S. Army Engineer Research and Development Center, skal bruge den i deres undersøgelser.
– Det er unikt at være med til at levere så stort et projekt til det amerikanske forsvar. Det er et kæmpe arbejde, som vores medarbejdere har ydet for at komme i mål med. Det, at vi nu kan se den færdige maskine stå én til én på U.S. Army’s militærbase, giver da lidt kuldegysninger,siger Jesper Rantala.
Et hjul i pendulfart sikrer bedre landingsbaner
Med et hjul, der kører i pendulfart, er det Heavy vehicle simulatorens opgave at efterligne kræfter fra et militærfly og derved teste landingsbanens styrke.
– Man kan ikke afgøre, om en landingsbane er nedslidt udelukkende ved at se på overfladen. Belægningen består af flere lag, som alle skal være i god stand for at sikre, at bæreevnen er stærk nok. Med heavy vehicle simulatoren kan man på bare tre måneder teste, hvordan 20 års brug påvirker asfalten. Det giver et præcist og realistisk billede af landingsbanens tilstand, og på den måde får man mulighed for at udvikle bedre landingsbaner, forklarer Jesper Rantala.
På militærbasen i Mississippi er Jeb Tingle senior videnskabelig teknisk leder ved U.S. Army Engineer Research and Development Centers laboratorie for geoteknik og struktur. Han er ikke i tvivl om, at maskinen er med til at sikre bedre forskning i transportintrastruktur.
– Heavy vehicle simulatoren Titan er et vigtigt forskningsværktøj til at analysere nye materialer, designmetoder og konstruktionsteknikker for at optimere infrastrukturer, forklarer han.
Blåstempling fra USA
I mere end 46 år har Dynatest produceret udstyr og software til at undersøge landingsbaner og veje. I løbet af de mange år har virksomheden leveret udstyr til mere end 70 lande og formået at etablere sig som et anerkendt varemærke i den helt særlige branche.
– Der er ingen tvivl om, at vi er nogle nørder inden for vores område. Vi har stort fokus på at forbedre detaljer og videreudvikle vores udstyr, og vi ved, at det er på grund af vores høje kvalitet, vores kunder vælger os. Men det er en blåstempling uden sammenligning, at det amerikanske militær vælger at bruge os til så stor en opgave – og det er vi selvfølgelig stolte af, forklarer Jesper Rantala, der blev administrerende direktør i Dynatest i 2019, da firmaet blev en del af teknologikoncernen Eltronic Group.
Fakta om Titan:
Vægt: 125 ton
Længde: 45,7 meter
Bredde: 5,3 meter
Højde: 4,9 meter
Kilde: Epicent Public Relations A/S