Det gode skib LOA af Aalborg fejrer denne sæson 100-året for søsætningen og i den forbindelse er der netop blevet udgivet en bog om skibets historie og dets aktuelle virke.
På cirka 200 rigt illustrerede sider giver bogen et indblik i skibets tilbliven i 1920-22, dets funktion og udvikling som fragtskib frem til de tidlige 1970’ere, forfald, restaurering i årene 2001-09 – og ikke mindst den nye rolle som øvelsesskib med deltagelse i blandt andet The Tall Ships Races, Limfjorden Rundt, Rotary-sejladser og mange andre aktiviteter.
Siden den seneste idriftsættelse i sommeren 2009 har LOA tjent som Aalborgs og Nordjyllands sejlende ambassade.
”Netop det at være en maritim ambassadør for hjembyen, -egnen og -landet stod centralt fra første færd. Hensigten var ikke blot at genskabe et originalt tremastet, danskbygget sejlskib i træ, men at give så mange som muligt en enestående chance for at stifte bekendtskab med de righoldige oplevelser til søs. Nok så meget var – og er – sigtet gennem LOA at skabe det fundament, hvor unge uanset baggrund finder et redskab til at lære at arbejde sammen og vise den enkeltes direkte afhængighed af og ansvar for andre. Gasterne, der stævner ud sammen med en erfaren besætning, indgår i LOAs drift og kommer i nærkontakt med livet til søs. Konkurrerer med andre sejlskibe. Og får venner på tværs af kultur, geografi og alder. Som øvelsesskib har LOA også vist sig at fungere som springbræt for unge, der vil gå videre ad den maritime vej. Både skibet og dets værft er den base, hvor unge og ældre uden skelen til køn, alder, faglighed og baggrund i øvrigt lærer af hinanden, mens de i fællesskab dyrker deres passion for et unikt dansk skib”, siger Steen Bjerre.
Foruden at være bogens forfatter var har medlem af LOA-projektets styregruppe i planlægningsperioden 2001-2004, derefter bestyrelsesformand for skibets ejer Tall Ship Aalborg Fonden i restaureringsårene 2004-09 og medlem af forskellige LOA-udvalg siden 2013.
Ud over at give et grundigt indblik i skibets historie, er bogen en hyldest til de frivillige, der siden de tidlige restaureringsår har engageret sig i skibet og dets værft. Steen Bjerre uddyber:
”Frivillighed er et centralt begreb på tværs af LOAs organisation – uanset om der er tale om vedligeholdelse af eller sejlads med skibet. I grunden er det meget enkelt: Uden næsten 150 frivillige besætningsmedlemmer ville der ikke blive sejlet med LOA. Og uden en massiv indsats fra et lige så stort antal frivillige ikke mindst på værftet og i diverse arbejdsgrupper ville der ikke være et LOA at sejle med. De hundreder af frivillige indgår i et enestående fællesskab. Det spænder over han- og hunkøn, maritime nybegyndere og erfarne sejlere, gaster i deres teenageår og værftsarbejdere på den pæne side de 80, all round’ere og specialister inden for en lang række håndværk, nordjyder og andre flinke mennesker.”
LOAs frivillige besætningsmedlemmer bruger fridage og ferier på at sejle skipper, styrmand, maskinchef, maskinmester, hovmester eller bådsmand på LOA – naturligvis med uddannelse og papirer godkendt af Søfartsstyrelsen. Den løbende vedligeholdelse af LOA – oftest udført på eget værft – kræver masser af hoveder og hænder til blandt andet gennemgang af sikkerhedsudstyr og tekniske installationer, klargøring og vedligeholdelse af sejl og tovværk, slibning, lakering og maling. Dette arbejde foregår året rundt, dog koncentreret om perioden fra først i oktober til slutningen af april, hvor der ikke sejles. I dette tidsrum lægger de frivillige op mod 4.000 timer i en indsats, der er afgørende for, at LOA til stadighed er i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand.
LOA-bogen, der er på dansk og engelsk, koster 175 kr, hvoraf 25 kr. går til Støtteforeningen LOAs Venner.
Kilde: Kommunikationsministeriet