At spare brændstof har været og fortsætter med at være et vigtigt aspekt ved kørsel – ikke alene med hensyn til beskyttelse af miljøet, men også din pengepung. En masse afhænger af den enkeltes kørestil. Tidligt gearskifte, kørsel ved lave omdrejninger og forudseende kørsel er et vigtigt bidrag til at reducere forbruget. Men teknologi hjælper også i form af Start-Stop-systemet, der længe har været standardudstyr i moderne biler.
Start-Stops historie kort fortalt
I dag betragtes brændstofbesparelser som vigtige, ikke alene af økonomiske men også miljømæssige grunde. Men da idéen om det automatiske Start-Stop-system blev født, var det snarere den daværende oliekrise, der skabte behovet for tiltag til brændstofbesparelser. Toyota opfandt det første automatiske Start-Stop-system i midten af 1970’erne.
Volkswagen og Audi introducerede deres versioner af Start-Stop-systemet i 1980’erne. Sammen med en gearkasse med 5 gear, et aerodynamisk karrosseri og elektronisk indikator for brændstofforbruget havde disse forbedringer til hensigt at reducere brændstofforbruget markant.
En ny generation af Start-Stop-systemer fulgte i nullerne. Den sofistikerede og robuste teknologi markerede begyndelsen for Start-Stops succeshistorie.
Afhængigt af kørestilen kan Start-Stop-teknologien realisere brændstofbesparelser på op til 15 %. Systemets effektivitet afhænger dog af mange faktorer, herunder anvendelsesområdet. Under kørsel i byen får det automatiske Start-Stop-system motoren til at slukke i tomgang. Det er naturligvis mindre effektivt på lange motorvejsture.
Store krav til batteriet
Den pålidelige forsyning af elektriske forbrugere, mens motoren er slukket, er meget krævende. Man har længe diskuteret, om et sådant automatisk Start-Stop-system måske er mere miljøskadeligt og dyrere, fordi det kræver så meget batteristrøm. Derfor er et avanceret blysyrebatteri hjertet i ethvert velfungerende Start-Stop-system. De eneste batteriteknologier, der kan klare udfordringerne ved automatiske Start-Stop-systemer, er AGM og EFB.
EFB-batterier – til Start-Stop-systemer på basisniveauet
EFB-batterier (EFB står for ”Enhanced Flooded Battery”) egner sig til strømforsyningen i biler med automatiske Start-Stop-systemer på basisniveauet. EFB-batteriernes design er en videreudvikling af konventionelle blysyrebatterier. Adskillige udbygninger på komponentniveauet bidrager til at udvide batteriets levetid. EFB-batteriers lave interne modstand garanterer en stærk cyklisk holdbarhed og forbedrer stabiliteten i udfordrende applikationer såsom Start-Stop – de kan klare dobbelt så mange ladecyklusser* som konventionelle starterbatterier.
AGM-batterier – til avancerede Start-Stop-systemer
Når det kommer til køretøjer med automatiske Start-Stop-systemer med bremseenergigenvinding eller biler med eksklusivt udstyr og sofistikeret tilbehør, byder AGM-batterier (AGM står for ”Absorbent Glass Mat”) på en højere evne til at klare disse højeffektkrav sammenlignet med almindelige starterbatterier.
AGM-batterier har fremragende egenskaber, når det kommer til koldstart. De giver mulighed for en kraftfuld motorstart, hvilket understøtter en reduceret driftstid for starteren. Takket være deres gode genopladningsevner og høje effekt i lavere ladestatusser kan en varm motor slukkes og tændes igen adskillige gange med korte intervaller uden risiko for vanskeligheder ved genstart. Med hensyn til levetiden har AGM-batterier også betydelige fordele i forhold til traditionelle starterbatterier. De kan klare tre gange så mange ladecyklusser* som konventionelle starterbatterier. Da elektrolytten i et AGM-batteri er bundet i en absorberende glasfiber, er de robuste over for barske forhold og er desuden tætte og vedligeholdelsesfri.
Få dit batteri tjekket regelmæssigt
Hvis du har en bil med et automatisk Start-Stop-system, er der et par ting, du skal være opmærksom på. Når du udskifter din bils batteri, skal det nye batteri kunne identificeres af batterisensoren (IBS) i Start-Stop-systemet, så køretøjet kan monitorere batteriets status nøjagtigt. Dermed kan køretøjets energistyring nøje overvåge batteriparametrene med henblik på at sikre de største brændstofbesparelser. Hvis der monteres et forkert batteri i køretøjet, eller det ikke er korrekt registreret, kan det medføre, at batteriet svækkes før tid, og at der sker endnu et nedbrud.
Hvis der allerede er installeret et AGM-batteri i køretøjet, skal det altid erstattes med et andet AGM-batteri. Det er dog muligt at opgradere fra et EFB- til et AGM-batteri, hvilket kan øge effektiviteten af det automatiske Start-Stop-system og dermed give et mere effektivt brændstofforbrug.
På den anden side er et aldrende batteri følsomt i forhold til at reducere antallet af Start-Stop-hændelser. Derfor anbefales det at tjekke batteriet regelmæssigt som led i servicen og udskifte det, inden det svigter, for dermed at sikre maksimalt brændstof.