Salget af de flade fjernsyn er steget markant i løbet af 2021, viser nye tal.
Smart-tv findes nu i otte ud af ti hjem, i alt over 2,1 mio. hjem, mens det for bare et år siden var syv ud af ti husstande, der havde et smart-tv.
Fremgangen på ét år er så markant, at den sætter ny rekord i den tid, som Danmarks Statistik har ’optalt’ smart-tv, oplyser ejendomsmæglerkæden Home, der har set nærmere på statistikken.
For tre år siden – før Corona – var det blot seks ud af ti husstande, der havde et eller flere smarte tv’er i hjemmet.
Forklaringen på de mange nye tv-skærme i de danske hjem i løbet af kort tid er i høj grad den samme, som har drevet salget af boliger i vejret under Corona, vurderer Home.
”Under pandemiens restriktioner kunne danskerne ikke bruge penge på rejser og fornøjelser og var mere hjemme. I stedet har mange brugt penge på boligkøb og på at forbedre hjemmet og haven, og mange har altså også forkælet sig selv med et nyt – og sandsynligvis – større tv,” siger Homes boligmarkedsanalytiker Henrik Hauthorn Jensen.
Størrelsen betyder nemlig noget for danskerne, når det handler om tv-skærme. Det viser en repræsentativ spørgeundersøgelse blandt 1.000 voksne danskere foretaget af Bilendi for Samsung i efteråret 2021.
Næsten 3% svarer, at deres favoritstørrelse på tv’et er 50-55 tommer, hvilket er en stigning på hele 14 procentpoint siden 2017.
Den tendens bekræfter ejendomsmæglerne hos Home, der kommer på besøg i tusindvis af hjem hvert år.
”I dag er tv’et typisk 55 tommer og opefter, og familien har typisk 2-3 smart-tv i hjemmet,” fortæller Henrik Hauthorn Jensen fra Home.
FAKTA: Antal smart-tv i de danske husholdninger
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Smart-tv i pct. | .. | .. | 24 | 34 | 40 | 45 | 53 | 53 | 61 | 64 | 70 | 80 |
Kilde: Home