Rekordmange danske virksomheder booker møde- og konferencecentre. Stigningen afspejler et øget behov for at være sammen med kollegaerne i øjeblikket, fortæller arbejdspsykolog.
Antallet af bookinger til danske mødelokaler og konferencecentre stryger i vejret, og det gælder inden for stort set alle brancher. Det viser en opgørelse fra Danske Konferencecentre(DKBS), der er en forening på næsten 100 uafhængige møde- og konferencecentre. Sammenlignet med før corona betaler mødedeltagerne i gennemsnit 37 procent mere per arrangement. Det skyldes blandt andet, at næsten 20 procent flere tilvælger overnatning.
Hos Danske Vandværker har coronasituationen forstærket vigtigheden af fysiske møder, fortæller virksomhedens kursuskoordinator Connie Valbjørn:
– For en brancheforening som vores er det at netværke den vigtigste del af vores møder, men mange er ikke trygge ved at gribe mikrofonen på onlinemøder. På fysiske møder går samtalen derimod lettere og mere flydende.
Forstærket behov for kollegial sparring
Ud over at mange udskudte arrangementer nu bliver afholdt, kan stigningen i mødebookinger forklares med et forstærket behov for at være sammen og sparre på arbejdspladsen.
– Sidste år var alle konference-faciliteter i Danmark stort set udsolgt, og vi slog omsætningsrekord. Alle tal indikerer, at 2022 bliver et nyt rekordår. At det går så strygende i branchen skyldes både, at coronapandemien har affødt mange nye arbejdsteams, der skal rystes sammen, og at kollegaer, der har været digitalt sammen i lang tid, skal vænne sig til den fysiske kontakt igen, siger Marlene Horsbøl Sylvester-Hvid, direktør hos Danske Konferencecentre.
Det bekræfter arbejdspsykolog Anton Eg Andersen:
– Coronanedlukningen har haft den indvirkning på mange mennesker, at de føler et uopfyldt behov for selskab med andre. Et fysisk personalekursus skaber rum for at være sammen med andre deltagere, og ud over faglig sparring kan det indbyde til hygge og gode snakke over en kop kaffe eller et glas vin om aftenen.
Arbejdspladsen er for mange endnu vigtigere i øjeblikket end normalt, fortæller arbejdspsykologen.
– Arbejdet er i høj grad identitetsskabende, og fordi vi er flokindivider, har vi et grundlæggende behov for at møde anerkendelse fra det kollegiale fællesskab – ikke mindst i mødesammenhænge, uddyber han.
Personlig service tiltrækker gæster
For at være med til at sikre sig flere bookinger lægger Danske Konferencecentre vægt på god kundeservice. Det seneste år har foreningen ligget på 9,7 ud af 10 stjerner i tilfredshedsmåling.
–Vores online bookingportal skal spare virksomhederne tid og øge overblikket over landets muligheder for booking af alt fra små mødelokaler til store konferencecentre. Vi bestræber os på at være tilgængelige og svare hurtigt på alle henvendelser, og vores høje serviceniveau resulterer i mange nye gæster samtidig med, at vi har glæde af mange gengangere, fortæller Marlene Horsbøl Sylvester-Hvid.
Kilde: Epicent Public Relations