Elcykler er populære som aldrig før. Danskerne vil undgå at møde svedige og stakåndede op på arbejde eller i skole, og det har givet trenden medvind.
Tabuer omkring sved, kropslugte og dårlig kondition er udbredte i Danmark, og det får mange til at vælge elcyklen som transportmiddel. Hos den landsdækkende elcykelforhandler Lindebjerg er salget af elcykler steget med 786 procent de seneste ti år. For 42-årige Louise Højvang Westergaard fra Middelfart var frygten for svedproblemer på arbejdspladsen den primære årsag til, at hun for tre år siden skiftede cyklen ud med en elcykel.
– Jeg cykler 15 kilometer til min psykologklinik. Ved at vælge elcyklen undgår jeg at møde utjekket op med en våd ryg og klistret hår, som ville kræve skift af tøj og et bad før patientsamtaler, siger Louise Højvang Westergaard.
Hun er langt fra ene om den oplevelse. Det erfarer Lindebjerg, som er en af landet største elcykelforhandlere.
– Rigtig mange af vores kunder vælger elcyklen for ikke at svede på vej til skole eller arbejde og udstille dårlig kondition ved at trække op ad bakken. Med elcyklen kommer de langt med få ressourcer, og hvis de for eksempel selv vil yde lidt mere på hjemturen, kan de justere elstyrken efter behov, siger Martin Florival Andersen, der er salgschef hos Lindebjerg.
Elcyklen udvider gruppen af cyklister i Danmark
Elcykler får flere til at stige på cyklen, fortæller Reinhard Stelter, der er professor i idrætspsykologi på Københavns Universitet.
– Elcyklen tiltaler især den del af befolkningen, der tidligere ikke har cyklet til skole eller arbejde, fordi afstanden har været for stor, og cykelturen for krævende, så de har frygtet at skulle møde gennemsvedt op. Det er i gennemsnit transportafstande fra over fem-seks kilometer, der afholder danskerne fra traditionel cykling, forklarer han.
Trafikrådets direktør Mogens Kjærgaard Møller ser også elcyklen som et middel til at få flere ud på cykelstierne:
– Vi ser et enormt boom i elcyklister, og jeg tror, vi kan forvente en udvikling som i Holland, hvor salget af elcykler er eksploderet, og de sælger bedre end traditionelle cykler. Det er positivt i en tid, hvor brugen af cykler generelt er faldende og primært et byfænomen i Danmark. Det er både godt for miljøet, samfundet og den enkeltes sundhed.
Ikke længere kun for seniorer
Elcyklen bliver mere og mere accepteret i Danmark blandt alle aldersgrupper.
– For ti år siden købte relativt få elcykler, og det var overvejende seniorer. I dag har vi mange kunder i alle aldersgrupper, siger Lindebjergs salgschef Martin Florival Andersen. En af dem er Louise Højvang Westergaard:
– Mange af mine venner og min svigerfamilie bruger elcykel. Og i dag synes folk, at det er cool at prioritere et aktivt pendlerliv på den måde, fortæller hun.
Kilde: Epicent Public Relations