Den nordjyske byggematerialeleverandør, Cembrit, har netop lanceret et nyt leveringskoncept, der skal sikre kunder en leveringstid på helt ned til tre uger på specialtilpassede ordrer. Konceptlanceringen sker i en tid, hvor materiale- og ressourceknaphed udfordrer byggebranchens aktører. Derfor glæder Cembrit sig over nu at kunne hjælpe med effektivisering på byggepladsen, hvor man vil komme tids- og ressourcespild til livs.
Gennem snart to år har dansk byggeri befundet sig i en uvant situation. De senere års heftige byggeaktivitet har nemlig affødt en ressource- og materialeknaphed, der har skabt store udfordringer hos landets byggeaktører. Travlheden har således resulteret i lange leveringsudsigter på mange materialer – og det har været med til at forsinke adskillige byggeprojekter.
Nu tager byggematerialeproducenten Cembrit handling på situationen. Et helt nyt leveringskoncept – kaldet Cembrit Express – skal nemlig sikre materialeleverancer på helt ned til tre uger på kundetilpassede facadeprodukter inklusiv tilbehør. Det betyder, at byggeaktører kan se frem til langt mere stabile leveranceløsninger i et marked, som ellers er præget af usikkerhed og lange leveringstider.
– Det høje aktivitetsniveau i branchen har øget behovet for hurtige og fleksible leverancer. Den aktuelle markedssituation har sendt leveringstiden på visse materialer i vejret, og det er et problem, når der opstår akut behov for leverance af særlige produkter eller materialer til dele af projektet. Det har vi selv oplevet her i huset, hvorfor vi har iværksat en række tiltag i vores produktion, som gør, at vi nu kan præsentere vores Cembrit Express-leveringskoncept, der skal sikre bedre materialeflow i projekter med høj volumen, sigermarkedsdirektør i Cembrit, Karsten Østergaard Larsen.
Projekttilpasset leveringsløsning skal effektivisere projekter og sikre grønnere forsyningskæder
De mange måneders travlhed i byggebranchen har sat nye krav til entreprenører og bygherrer, som i højere grad er blevet afhængige af koordinering og tidlig planlægning med materialeleverandører for at undgå dyre forsinkelser. Derfor er én af grundstenene i Cembrit Express, at kunder nu selv kan skræddersy leverancer, så der sikres mest mulig effektivitet på byggepladsen ved at få dele af projektet leveret på helt ned til tre uger.
– I komplekse projekter med mange leverandører og aktører kan forsinkelser hurtigt få både tidsplan og budgetter til at skride. Derfor tilbyder vi, at levering af skræddersyede facadematerialer kan koordineres efter kundens eget ønske og leveres på helt ned til tre uger. Facadepladerne kan projektilpasses ved eksempelvis at blive leveret skåret på mål, kantforseglet, forboret og mærket efter monteringsrækkefølge. På den måde minimeres tidsspild, fordi leverancen er klar til montering, så snart kunden har den i hænde, forklarer Karsten Østergaard Larsen.
Det er dog ikke kun tidsoptimering, Cembrit håber, at det nye leveringskoncept vil kunne bibringe. Som en del af det skræddersyede setup, arbejder Cembrit nemlig også for at nedbringe klimabelastningen. Noget der ifølge Karsten Østergaard Larsen er stor efterspørgsel på ude hos byggevirksomhederne:
– Som materialeleverandør har vi naturligvis et stort medansvar for at sikre den grønne omstilling i byggebranchen. Det gør vi dels ved at videreudvikle vores produkter med blandt andet EPD’er og LCA’er, men også ved at effektivisere vores egen og kunders forsyningskæde. Og her spiller vores skræddersyede koncept en stor rolle, fordi det er med til at reducere mængden af byggeaffald kraftigt, ligesom det nedsætter omfanget af bortkørsel, fordi leverancerne netop er projekttilpassede, lyder det slutteligt fra Karsten Østergaard Larsen.
Cembrit Express blev officielt lanceret i februar.
Kilde: Cembrit