I 2021 blev der eksporteret danske mejeriprodukter for det hidtil højeste beløb, nemlig 21,08 mia. kr. Rekorden blev sat til trods for, at der var mindre mælk til rådighed.
Frem til sommeren 2021 var der ikke meget, der pegede i retning af ny rekord for den danske mejerieksport. Tværtimod lå eksportværdien væsentligt under de foregående år, bl.a. fordi mejerierne havde svært ved at afsætte deres dyre oste til den internationale foodservicesektor på grund af coronapandemien. Det blev der imidlertid rettet op på hen over efteråret.
”Fra august og resten af året steg eksportværdien hver måned med mellem 10 og 20 pct., så vi er endt med en samlet eksportværdi på 21,08 mia. kr.,” fortæller chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer Niels Ole Nielsen.
Den hidtidige rekord er fra 2018, hvor der blev eksporteret mejeriprodukter for 21,01 mia. kr. (Artiklen fortsætter under grafen)
Den hidtidige rekord er fra 2018, hvor der blev eksporteret mejeriprodukter for 21,01 mia. kr.
I 2020 betød udbruddet af corona, at eksporten endte på 19,9 mia. kr.
Mindre mælk
Rekorden for 2021 skal ses i lyset af, at mælkeindvejningen var svagt nedadgående i andet halvår. Den faldende mælkeproduktion var ikke kun et dansk fænomen.
”De stærkt stigende priser på mejeriprodukter hen over efteråret skyldes blandt andet, at det globale udbud af mælk er faldet, samtidig med at efterspørgslen har været stabil – ikke mindst fordi Kinas import af mejeriprodukter har været rekordhøj,” forklarer Niels Ole Nielsen.
Fremgang for ost
Ost er det absolut vigtigste produkt for mejerieksporten, da det udgør mere end 50 pct. af den samlede eksportværdi. I 2021 blev der således eksporteret ost for 11,02 mia. kr., mens de tre øvrige produktkategorier, smør, pulverprodukter og konsummælksprodukter, tilsammen havde en værdi på 10,06 mia. kr.
”Ost har altid været den afgørende spiller på eksportområdet. Derfor har det stor betydning, at eksportværdien for ost steg med 5 pct. i 2021,” siger Niels Ole Nielsen.
Eksportværdien af smør steg med 11 pct., mens pulverprodukter faldt med 3 pct. Kigger man på konsummælksprodukter er eksportværdien ganske vist også gået kraftigt frem, men det skyldes primært en stor øgning i eksporten af engrosmælk – altså mælk til videreforarbejdning.
Eksporten til de danske mejeriers vigtigste markeder gik – med undtagelse af Storbritannien – frem i 2021, fx steg eksporten til det suverænt største marked, Tyskland, med 13 pct. til 3,64 mia. kr.
Kilde: Mejeriforeningen