En ny opgørelse fra If Forsikring viser, at danskerne i stigende grad forsikrer deres hunde som fuldgyldige familiemedlemmer. Syv ud af ti kunder prioriterede i 2021 at have syge- og ulykkesforsikring til deres hund, og heraf valgte hele 87 procent den bedst dækkende hundeforsikring.
I løbet af coronakrisen har rekordmange danskere beriget familien med den foretrukne firbenede ven – hunden. Hos forsikringsselskabet If har den tendens sat sit tydelige aftryk, og antallet af hundeforsikrings-kunder er mere end fordoblet alene fra 2020 til 2021. En ny opgørelse fra forsikringsselskabet viser samtidig, at 69 procent af hundeejerne prioriterer at købe syge- og ulykkesforsikring til deres hund, mens kun en tredjedel nøjes med den lovpligtige ansvarsforsikring. Ud af dem, der har tilvalgt syge- og ulykkesforsikring, steg andelen af hundeforsikringskunder, som valgte den bedst dækkende syge- og ulykkesforsikringen til hunden, til hele 87 procent i 2021.
En af disse hundeejere er Thomas Larsen. For ham betød hundeforsikringen en besparelse på dyrlægeregningen på 21.000 kroner, og ikke mindst, at han kunne beholde sin schæferhund. Da Wela på to år pludselig havde et fremmedlegeme i tarmen, kostede det 25.000 kroner for operation. Havde Thomas Larsen ikke haft en syge- og ulykkesforsikring står det klart, at Wela ikke ville være her i dag.
– Da jeg valgte forsikring, prioriterede jeg den bedste dækning, fordi jeg ikke ville risikere at stå i et følelsesmæssigt dilemma, hvor jeg måtte prioritere økonomi over hundeliv. Havde jeg ikke gjort det, ville jeg have været nødsaget til at aflive min hund, siger Thomas Larsen og uddyber:
– Jeg har ikke 25.000 kroner til en pludselig opstået operation. Det er virkelig mange penge, så det er en kæmpe tryghed at vide, at jeg kan køre til dyrlægen uden at blive fuldstændig ruineret. I det her tilfælde gik der ikke engang et døgn, før If Forsikring oplyste, at jeg ville få dækket 21.000 kroner.
Ifølge Birgitte Ringbæk, kommunikationschef hos If Forsikring, vil kunderne have det bedste til deres hund.
– Hunde opfattes i mange hjem som et familiemedlem, og ikke en ting, der bare kan erstattes, hvis der sker noget. Generelt gør hundeejere alt, hvad der står i deres magt for at redde deres hund, men økonomien kan sætte grænser for den gode vilje. Derfor hører vi igen og igen, at hundeejerne vil forsikre sig bedst muligt, så det ikke er dyrlægeregningen, der skal afgøre, om de kan beholde deres hund, siger hun.
Videokonsultation i vækst
Hunde får mange småskader, og det kan indimellem være svært at vurdere, hvornår det kræver et dyrlægebesøg. Ifølge Janni Poulsen, der er dyrlæge hos FirstVet og rådgiver hundeejere via videokonsultationer, er muligheden for videokonsultation populær.
– Mange klienter er overraskede over, hvor meget vores dyrlæger rent faktisk kan hjælpe via et videoopkald. Vi har i 2021 oplevet en stigning på 150 procent på brugen af videokonsultationer i Danmark. Det hænger både sammen med, at hundeejerne værdsætter hjælp til at vurdere, om situationen er akut, og med at flere er blevet mere fortrolige med de digitale videoløsninger under coronatiden, fortæller Janni Poulsen.
Kunder med hundesygeforsikring hos If har også mulighed for at anvende FirstVets videokonsultationer.
– Vores kunder værdsætter den hurtige hjælp via video, og at muligheden også er til stede uden for normal åbningstid. Derudover vægter det tungt hos mange, at Forbrugerrådet har kåret Ifs hundeforsikring som ’Bedst i test’, siger Birgitte Ringbæk.
Kilde: Epicent Public Relations