”Det handler om effektivisering og ikke mindst, hvordan vi skal udvikle mejerierne fremover,” siger formanden for Mejeribrugets Dag om digitalisering, der er emnet for dette års arrangement.
For andet år i træk må et af mejeribranchens store, årlige arrangementer afvikles digitalt. MEJERIBRUGETS DAG, der normalt samler op mod 500 mejerifolk til foredrag og andre faglige indslag, bliver den 2. februar afviklet fra et studie i Billund. Herfra fortæller fire oplægsholdere – meget apropos – om de digitale muligheder for udvikling i mejeribranchen.
Temaet for dagen er ’Digital Supply Chain’ og med ’supply chain’ menes der alle de ressourcer, som anvendes ved fremstillingen af mejeriprodukter, fra det øjeblik tankbilen kører ud for at hente mælken, til det færdige produkt er leveret til butikken.
Det handler om effektivisering
”Digitalisering dækker over utrolig mange ting. Et konkret eksempel kan være produktionen på mejeriet. Ved at måle og registrere processen on-line fra start til slut, kan man nå at reagere undervejs, så man undgår fejl i det færdige produkt,” siger formand for Mejeribrugets Dag, Søren Jensen og tilføjer:
”Digitalisering handler om gennemsigtighed, registrering og ikke mindst effektivisering, og den giver uanede muligheder.”
Søren Jensen mener, at den danske mejeribranche allerede er godt med i forhold til digitalisering, men:
”Udviklingen går enormt hurtigt. Der sker noget fra dag til dag, og hvis vi skal flytte os, er vi nødt til at være med på den rejse og tage digitaliseringen til os. Den er en væsentlig værktøjskasse i forhold til, hvordan vi skal udvikle mejerierne på alle områder.”
Fire vinkler på digitalisering
Mejeribrugets Dag præsenterer fire forskellige vinkler på digitalisering i branchen.
Dagens første oplægsholder er Rasmus Hagen Frederiksen fra Arla Foods, der fortæller om selskabets digitaliseringsstrategi for supply chain. Han kommer bl.a. omkring emnerne ’en papirløs hverdag’, ’fysiske og digitale robotter’ og ’optimeret produktion igennem tilgængelighed af data’.
Klaus Jeppesen er den næste på den digitale ’talerstol’. Han er mejeridirektør på Taulov Mejeri, hvor digitalisering helt fra starten har været brugt til at optimere mejeriets produktion af gul ost; eksempler herpå er robotteknologi, online måling, overvågning, sikkerhed og mejeriets højlager.
Big Data, eller dataanalyse, er nøgleordet for det næste indlæg, som Flemming R. Jeppesen fra Au2mate står for. Virksomheden har udviklet et nyt web-baseret værktøj, der kan reducere ikke-planlagte driftsstop og formindske forbrug af vand, energi, tid og andre ressourcer gennem brug af dataanalyse.
Dagens sidste indlæg leveres af Martin Petersen og Kristian Albertsen fra Microsoft. De vil give et indblik i de teknikker, der gør det muligt for medarbejderne nemt og hurtigt at indhente og dele den information, der er nødvendig for fx at løse problemer i produktionen og samarbejde med kollegaer over lange afstande.
Programmet for Mejeribrugets Dag 2022 og tilmelding kan findes HER.
Artikel af Ulla Kjer, Mejeriforeningen