(regionale tal) Fire ud af ti voksen cyklist vil køre videre, selv om de ikke har lys på cyklen, når det bliver mørkt, viser en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik. Mange bilister har ofte svært ved at se cyklisterne i mørket.
Forestil dig, at det er mørkt, og der kun er begrænset gadebelysning. Hvad gør du, hvis du har glemt dine cykellygter, eller de er gået i stykker?
Det spørgsmål har Rådet for Sikker Trafik stillet til 2.374 voksne cyklister, og svarene viser, at 32 % vil gøre det rigtige og lade være med at cykle eller vil trække cyklen. Men 44% af cyklisterne siger, at de vil vælge at cykle videre i mørket, selv om de kan være svære at se.
– Når vi er i trafikken, så er vi afhængige af hinanden. Særligt her om vinteren kan det være svært at se cyklisterne, hvis de ikke har lys på cyklen, når mørket falder på. Det betyder, at man risikerer at blive overset, siger Liv Knoblauch Kofoed-Jensen, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
En måde at sikre, at man altid har lys på, er at få fastmonteret cykellygter på cyklen. Som et alternativ kan man have et par ekstra cykellygter med i tasken.
Her er problemet størst
Når man ser på, hvem der siger, at de vil cykle videre i mørket, selv om de ikke har lys på cyklen, er der stor forskel på, hvem der svarer hvad.
Det er særligt de mandlige cyklister – og mest i aldersgruppen 18-35 år – der siger, at de vil cykle uden lys i mørket. Og når man ser på regionerne, er problemet størst i region Hovedstaden, hvor 50% af cyklisterne siger, at de vil vælge at cykle videre uden lys i mørket, mens fx 39% af cyklisterne i region Sjælland siger, at de vil cykle videre uden lys.
Bilister kan have svært ved at se dig
Cyklister uden lys er også noget, som mange bilister har mødt i trafikken. Det viser en anden undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik har gennemført i 2021.
I den undersøgelse har man spurgt 1.841 bilister, om de har oplevet, at der var cyklister, man som bilist havde svært ved at se på grund af manglende eller utilstrækkeligt lys på cyklen. I undersøgelse svarer 32 % af bilisterne, at det har de oplevet meget ofte eller ofte inden for de sidste tre måneder.
– En del af cyklisterne siger, at når de cykler uden lys, så kører de mere forsigtigt. Men det ændrer ikke ved, at andre kan have meget svært ved at se dig i mørket, når du ikke har lys på. Så selv om man ikke kan overskue at lade cyklen stå eller trække den, så er det det bedste, man kan gøre i situationen – både for sig selv og andre i trafikken, siger Liv Knoblauch Kofoed-Jensen, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Quiz: Har du styr på cykellygterne? Test din viden her.
Lys på cyklen – fire gode råd:
- Tjek dine egne – og dine børns – cykellygter en gang om ugen
- Skift batteri, hvis lygten lyser svagt. Husk, at batterier holder kortere tid i kulden
- Få fastmonteret magnetlygter, hvis du vil undgå batteriskift
- Hav et par ekstra cykellygter med i tasken
Fakta om undersøgelsen: Så mange cykler uden lys i mørket:
Forestil dig, at det er mørkt og der kun er begrænset gadebelysning. Hvad gør du, hvis du har glemt dine cykellygter eller de er gået i stykker? (tallene er rundt op/rundet ned):
- Jeg cykler afsted som normalt – uden lys: 5 %
- Jeg cykler afsted, men mere forsigtigt – uden lys: 39 %
- Jeg lader være med at cykle eller trækker cyklen: 32 %
- Ikke relevant – den situation har jeg aldrig været i: 18 %
- Andet: 5 %
- Ved ikke: 2 %
Regionale tal – cyklister: Så mange cyklister siger, at de cykler videre, selv om det er mørkt, og de ikke har lys på cyklen eller cykellygterne er gået i stykker:
- Nordjylland: 41 %
- Midtjylland: 40 %
- Syddanmark: 40 %
- Hovedstaden: 50 %
- Sjælland: 39 %
- Alle: 44 %
(Kilde: repræsentativ spørgeskemaundersøgelse blandt 2.374 cyklister gennemført af Kantar Gallup for Rådet for Sikker Trafik medio 2021).
Fakta om undersøgelsen: Så mange bilister har mødt cykler uden lys:
Så mange bilister har i løbet af tre måneder meget ofte eller ofte mødt cyklister, som de havde svært ved at se på grund af manglende eller utilstrækkeligt lys på cyklen:
- Nordjylland: 26 %
- Midtjylland: 28 %
- Syddanmark: 32 %
- Hovedstaden: 41 %
- Sjælland: 26 %
- Alle: 32 %
Kilde: Rådet for Sikker Trafik