Sundhedsstyrelsen og DRC Dansk Flygtningehjælp genåbner i samarbejde en telefonisk hotline, hvor borgere med minoritetsbaggrund kan få korrekt og pålidelig information om COVID-19 vaccination på deres modersmål.
Borgere, der har begrænsede danskkundskaber, kan have svært ved at navigere i nyhedsstrømmen om COVID-19 og har brug for at få korrekt og forståelig information om for eksempel revaccination og vaccination til børn på deres modersmål. Derfor genoptager Sundhedsstyrelsen og DRC Dansk Flygtningehjælp deres samarbejde om en corona-hotline.
Hotlinen var åben gennem hele sidste vintersæson og sommeren over, men lukkede ned i september 2021 på grund af faldende henvendelser. I lyset af situationen lige nu vurderer Sundhedsstyrelsen, at der på ny er et behov, og derfor åbnes hotlinen igen.
”Nogle borgere med etnisk minoritetsbaggrund har svært ved forstå den sundhedsfaglige information om COVID-19 vaccination på grund af sproglige barrierer, og mange har også helt forståeligt en række spørgsmål, de gerne vil have svar på og rådgivning om. I den fase vi er i nu, er det rigtigt vigtigt, at alle borgere modtager vores budskaber om COVID-19 vaccination, herunder revaccination. Vi er derfor glade for, at DRC Dansk Flygtningehjælp igen kan åbne for rådgivning på andre sprog,” siger Niels Sandø, enhedschef i Sundhedsstyrelsen.
Hotlinen tilgås via hjemmesiden www.coronadenmark.dk, hvor man også kan finde plakater og flyers om hotlinen. Hotlinen vil være åben to timer dagligt alle ugens dage inkl. helligdage og weekender i tidsrummet kl. 17-19.
Det vil være muligt at få råd og vejledning på følgende 6 sprog: arabisk, bosnisk/serbokroatisk, engelsk, kurmanji, polsk og urdu. Sprogene er valgt på baggrund af, hvilke sprog der blev benyttet mest gennem den periode corona-hotlinen sidst var åben.
Kilde: Sundhedsstyrelsen