Manglende uddannelsesmuligheder inden for specialiserede marketingdiscipliner har fået Google-bureauet Lazzaweb til at lancere en platform med ny viden om SEO, Google Ads og digital marketing.
Platformen har blandt andet til hensigt at skabe det nødvendige vidensfundament blandt
marketingstuderende og -profiler, der ønsker at specialisere sig inden for faget, samt øge interessen blandt potentielle marketingtalenter.
Danske virksomheder er konstant på jagt efter mere specialiserede kandidater – blandt andet som følge af en verden, der bliver mere og mere digital. Det samme gør sig gældende hos virksomheden Lazzaweb, der er eksperter inden for en række Google marketingdiscipliner. Det er imidlertid ikke muligt at tage en specifik bacheloruddannelse inden for flere af de specialiserede marketingdiscipliner, og det har nu fået Lazzaweb til at lancere deres eget vidensunivers, Karma, der både skal øge den generelle talentmasse inden for faget og samtidig ruste potentielt nye medarbejdere til arbejdet med specialiserede marketingredskaber.
– Noget af det specielle ved vores branche er, at der ikke findes en decideret uddannelse inden for feltet. Du har altså ikke mulighed for at tage en bacheloruddannelse i hverken SEO, digital marketing, Google Ads eller lignende. Vil man gerne arbejde specialiseret inden for branchen, kræver det derfor ofte hands-on-erfaring, forklarer Patrik Lazzarotto, direktør hos Lazzaweb, og fortsætter:
– Vi ansætter ofte studerende med interesse i online marketing, men som ikke kan tilegne sig den nødvendige viden på skolebænken. Det gør også, at uddannelsen egentlig først begynder i det øjeblik, de træder ind ad døren hos os.
Det nye vidensunivers, der kan tilgås af alle på Lazzawebs hjemmeside, giver i stedet de studerende og andre interesserede i digital marketing en mulighed for at tilegne sig både basisviden og avanceret viden på specialistniveau, så de kan skabe sig en solid forståelse for begreber og værktøjer, inden de bliver ansat hos
et specialiseret bureau.
Forventning om praktisk kunnen fra virksomheder
Ud over traditionelle blogindlæg indeholder Karma-platformen også diverse guides, webinarer, artikler, whitepapers og podcastserier. Indhold, der har været til fordel for Jeanne Albæk Nielsen, som er praktikant hos Lazzaweb. Hun er uddannet markedsføringsøkonom og er i øjeblikket i gang med en overbygning i digital konceptudvikling.
– Der er som regel en forventning fra virksomhedernes side om, at man allerede har styr på de praktiske værktøjer og deres egenskaber, når man begynder i eksempelvis et studiejob. Men på uddannelserne arbejdes der ofte på et meget teoretisk niveau, og som studerende eller nyuddannet oplever vi derfor til tider ikke at kunne leve helt op til de forventninger, virksomhederne har, forklarer Jeanne Albæk Nielsen.
Med Karma ønsker Lazzaweb at skabe en platform med specialviden for både begyndere og avancerede brugere. Lazzaweb håber således, at Karma samtidig kan være medvirkende til at vække en interesse for branchen og give flere unge smag for de specialiserede marketingdiscipliner.
– Vi har en klar forhåbning om, at Karma kan medvirke til, at flere får interesse for faget. Vi håber, at så mange som muligt vil gøre brug af platformen og den viden, vi lægger ud, og hvis det kan være med til at øge den samlede talentmasse inden for Google- og øvrige marketingdiscipliner, er det således en kæmpe bonus for os og branchen som helhed, slutter Patrik Lazzarotto.
Kilde: Lazzaweb