• Indsend nyhed
onsdag 22. marts 2023
VendsysselAvis.dk
 
 
  • Nyheder
  • Sport
  • Det sker
  • Erhverv
  • 112
Ingen resultater
Vis alle resultater
  • Nyheder
  • Sport
  • Det sker
  • Erhverv
  • 112
Ingen resultater
Vis alle resultater
VendsysselAvis.dk
Ingen resultater
Vis alle resultater
afRedaktion
27. december 2021
i Nyheder
0
DELINGER
Del på FacebookDel på LinkedIn

Borgerens behov og motivation er kernen i vellykket rehabilitering

 

Siden 2019 har fem kommunale projekter arbejdet med at styrke rehabiliteringen af borgere med kroniske sygdomme gennem større inddragelse og skræddersyede tilbud. Sundhedsstyrelsen har fået projekterne evalueret og deler nu de gode erfaringer.

Sundhedsstyrelsen anbefalede i 2016 alle kommuner at afholde afklarende samtaler med alle borgere, som med henvisning fra egen læge eller sygehus vil have gavn af et forebyggelsestilbud. Samtalen skal hjælpe med at afklare den enkelte borgers behov, og hvad der vil hjælpe hende eller ham til at gennemføre kommunens forskellige tilbud. 

Sundhedsstyrelsen har på baggrund af fem kommunale projekter implementeret og afprøvet Sundhedsstyrelsens ’Anbefalinger for behovsvurdering i den afklarende samtale’ fra 2019. 

Projekterne har skabt gode resultater i form af:

  • en ensrettet og struktureret tilgang til at gennemføre samtaler på borgerens præmisser
  • have fokus på borgerens individuelle ønsker og behov
  • større inddragelse af borgeren i planlægningen af tilbud 

Alle fem kommuner har desuden haft succes med at udvikle eller tilpasse værktøjer, som hjælper sundhedsmedarbejderen til at tale med borgeren om kommunens forskellige tilbud og borgerens ønsker og tvivlsspørgsmål til tilbuddene. 

”Det er vigtigt at inddrage og motivere borgeren i den afklarende samtale for at kunne skræddersy et tilbud med udgangspunkt i borgerens behov og hverdag. De fem projekter har alle haft fokus på redskaber, som inviterer borgerne ind i samtalen og til at sætte ord på, hvad der var vigtigt for den enkelte borger. Disse redskaber og projekternes øvrige erfaringer er vi nu glade for at kunne dele,” siger enhedschef i Sundhedsstyrelsen Tanja Malene Popp.

Evalueringen viser, at alle fem kommuner har arbejdet systematisk med den sundhedspædagogisk tilgang til borgerne, og at de sundhedsprofessionelle nysgerrighed er en drivkraft for at afdække borgerens situation og individuelle behov. 

Evalueringen er forestået af CPI, Center for Patientinddragelse, på vegne af Sundhedsstyrelsen.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

 
Næste artikel

Narkopåvirket bilist standset to gange i Hjørring

VendsysselAvis.dk

Navigation

  • Kontakt os
  • Bliv meddeler
  • Køb annoncering på Vendsyssel Avis
  • Rettigheder og copyright

Følg os

Ingen resultater
Vis alle resultater
  • 112
  • Bliv meddeler
  • Det sker
  • Erhverv
  • Indsend nyhed
  • Kontakt os
  • Køb annoncering på Vendsyssel Avis
  • Nyheder
  • Rettigheder og copyright
  • Sport
  • Vendsyssel Avis

Denne hjemmeside bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne hjemmeside giver du samtykke til, at cookies bruges.