bygger en Grøn Fremtid for Børn med Særlige Behov i Hjørring
Hjørring Kommune fejrede i dag første spadestik til en ambitiøs og inspirerende pædagogisk institution: den nye skole ved Muldbjerg Undervisningssted, designet specifikt til børn med særlige behov i K2-klasserne. Med et knivskarpt fokus på trivsel og bæredygtighed, markerer dette projekt en milepæl i kommunens engagement i både uddannelse og miljøansvar.
Visionær Bæredygtighed møder Specialundervisning
Skolen, som forventes at åbne dørene til skoleåret 2024, er blevet skabt med både børn og kloden i tankerne. Dens design er omhyggeligt udformet for at minimere bygningens CO2-aftryk gennem hele dens levetid. Taget konstrueres med store udhæng, som passivt afskærmer mod solen, mindskende behovet for energikrævende køling i de varmere måneder, mens et lyst ståltag reflekterer varme og begrænser varmeabsorption.
En række bæredygtige initiativer, herunder facader i genbrugsmursten – en premiere for Hjørring Kommunes fuldskalaprojekter – samt brugen af lokalt producerede og “ærlige” materialer, vidner om en troskab mod miljøvenlig konstruktion og lokal industri. Krav om at materialeproducenter skal tage spildmaterialer fra byggeriet retur til genanvendelse, underbygger yderligere dette grønne initiativ.
En Tryg Havn for Udvikling og Læring
Inden for skolens vægge er det ultimative mål at skabe et sikkert, støttende og berigende miljø for eleverne. Den er udformet med to selvstændige elevgrupper, hvor hvert rum bliver et trygt sted, der fremmer læring og udvikling, imødekommer elevernes individuelle behov og sikrer ro og fokus på skoledagen. Nye lærerfaciliteter er blevet placeret i umiddelbar nærhed af elevgrupperne for at fremme tætte relationer og effektiv støtte i undervisningen.
Samarbejde Mod Et Bæredygtigt Mål
Bag dette innovative projekt står arkitektfirmaet Bundgaard og ingeniørfirmaet Erasmus & Partnere, med Arne Andersen Vrå som hovedentreprenør. Disse aktører arbejder sammen om at bringe visionen om en inkluderende og bæredygtig uddannelsesinstitution til live.
Projektet repræsenterer ikke kun et skridt fremad for bæredygtig konstruktion, men også et løfte til børn med særlige behov og deres familier om, at de vil blive støttet i et miljø, der værdsætter og fremmer deres unikke læringstrajectorier.
Mens spaderne gik i jorden i dag, blev fundamentet for en fremtid, hvor uddannelse, trivsel og bæredygtighed går hånd i hånd, solidt forankret, og vi ser frem til at byde velkommen til en ny æra af inkluderende og bæredygtig undervisning i Hjørring Kommune i 2024.