Snart er der national Engineering Day på danske skoler. På Saltum Skole skal udskolingselever bruge deres naturfaglige viden til at udvikle en mobilholder, så de fortsat kan se YouTube videoer og chatte hver eneste dag uden at overbelaste skuldre og nakke.
De fleste teenagere har et tårnhøjt tidsforbrug på mobilen. Tiden flyver afsted med videoer, chats og SoMe hver eneste dag, og det kan udløse ømme skuldre og nakke. Nu får eleverne i 7. og 8. klasse på Saltum Skole en hjælpende hånd, der kan forebygge de fysiske gener.
På Engineering Day, som skolen holder mandag d. 14. november, skal eleverne selv bygge en mobilholder, så de kan bruge mobilen uden at få ondt.
”Eleverne får på dagen udfordringen at udvikle, designe og bygge en prototype af en mobilholder, der kan bruges, uanset om man ligger, sidder eller står og som kan justeres til forskellige stillinger,” fortæller lærer på Saltum Skole, Heidi Lund Salomonsen.
Formålet med Engineering Day er, at eleverne får erfaring med at bruge naturvidenskab og teknologi til selv at udvikle idéer og teste konkrete løsninger på reelle udfordringer fra deres hverdag.
”Vi ved, at eleverne mister motivationen, hvis de ikke kan se, hvad det skal bruges til. Derfor er det så vigtigt, at de får lov til at arbejde med virkelighedsnær undervisning som engineering”, fortæller projektleder for Engineering Day, Nina Ahnstrøm.
Eleverne finder måske på at udvikle en holder, hvor mobilens vinkel kan fjernbetjenes med hydraulik, en holder man kan tage over hovedet, så hænderne er fri eller en holder, der kan foldes ud og bruges i forskellige stillinger. Valget er frit, der skal samarbejdes og redskaberne er hverdagsmaterialer som pap, snor, saks, malertape og limpistol.
Smagsprøve på virkeligheden
Tankegangen med Engineering Day er at give eleverne en smagsprøve på det potentiale, der ligger inden for naturvidenskab, teknologi, it og ingeniørfærdigheder. Det handler nemlig ikke alene om at få løst problemet med ømme nakker. På Engineering Day gælder det, at processen fra første idé til slutresultat er lige så vigtig som det færdige produkt.
“Eleverne skal på Engineering Day bruge deres kreativitet og naturfaglige viden, og vi ved at denne engineeringproces i undervisningen engagerer mange elever, fordi de skal bruge både hoved og hænder til at konstruere deres helt egne løsninger”, siger Nina Ahnstrøm.
Undervejs skal eleverne blandt andet undersøge data om skærmforbrug, undersøge, hvordan hydraulik virker og studere kroppens bevægeapparat. Og til sidst skal de præsentere prototypen for de andre elever med beskrivelse af arbejdsproces og med fokus på fejl og læring undervejs.
Engineering Day afvikles i uge 45 for 7. år i træk på skoler over hele Danmark. Godt 30.000 elever på alle klassetrin forventes at deltage. Mens de ældste elever bygger mobilholdere, bygger mellemtrinnet oprydningsmaskiner til rodet på værelset, og de yngste elever konstruerer gemmesteder til deres hemmelige skatte.
Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Københavns Professionshøjskole, Astra og VIA University College. Programmet er støttet af Villum Fonden.
Kilde: Engineering i Skolen