Danskerne er de uofficielle verdensmestre i at pante – ikke mindst på grund af nordjydernes store indsats med at indlevere flasker og dåser. I en ny undersøgelse, som Coca-Cola har fået foretaget, svarer 79% af nordjyderne, at de altid panter. Men selvom vi kan bryste os med titlen som verdens bedste, mangler danskerne stadig at returnere over 140 mio. flasker og dåser hvert år, så de kan blive brugt til ny emballage til fordel for miljøet.
Hele 93% af alt pant finder vej til Dansk Retursystem via fx flaskeautomater og pantstationer – det er imponerende flot! Men hvor forsvinder de sidste 7% hen?
Det spørgsmål har Coca-Cola fået analyseinstituttet til Kantar til at undersøge i en stor undersøgelse om vores pantvaner. Det sker i forbindelse med læskedrikgigantens lancering af nye miljøvenlige rPet flasker på tværs af samtlige brands i løbet af 2022.
For selvom vi er bedre end alle andre lande til at pante, svarer de sidste 7% til hele 140 millioner emballager, der aldrig kommer i retur. Det er et problem, fordi den plastik mangler til at producere nye miljøvenlige flasker af.
Nordjyderne foretrækker bæredygtig emballage
Spørger man ind til nordjydernes forhold til at pante, står det klart, at de er gode til at pante, men samtidig er der plads til forbedring.
79% af nordjyderne svarer, at de altid panter alle deres flasker og dåser. 16% siger, at de panter stort set alle flasker og dåser – mens 3% direkte svarer, at de kun panter en mindre del af deres flasker og dåser. En af årsagerne til manglende pantning kan skyldes, at 51% af nordjyderne synes, at det er en snasket og klistret oplevelse at pante, fordi der altid er rester tilbage i de tomme flasker og dåser.
Coca-Cola er dog sikker på, at de 140 millioner flasker og dåser vil ende i pantsystemet inden længe. 95% af nordjyderne synes nemlig, det er problematisk, at vi smider så mange pantflasker og dåser ud, og 79% af nordjyderne synes, at det er vigtigt, at sodavandsemballagen er bæredygtig.
Tager ansvar for forandring
Spørger man nordjyderne, hvem der skal gå forrest for flere bæredygtige løsninger, tager de gerne et ansvar sammen med producenterne. 83% er enten helt eller overvejende enige i, at det primært er virksomhederne og producenterne, der skal gøre det nemmere at reducere miljøpåvirkningen af vores daglige forbrug. Men næsten lige så mange – 82% – synes ligeledes, at pilen peger på dem selv som forbrugere.
”Vi er meget taknemmelige over, at de danske forbrugere er dygtige til at bringe tom sodavandsemballage retur, så Coca-Cola kan lave nye flasker og dåser af brugt plast, glas og aluminium i et cirkulært system. I vores World Without Waste strategi er det vores mål at indsamle dét, der svarer til 100 procent af den emballage, vi sælger og begrænse og genanvende materialer til glæde for vores planet,” siger Annette Spanggaard, Public Affairs, Kommunikations- & CSR-direktør for Coca-Cola.
Coca-Cola ønsker en verden uden affald
Coca-Cola har længe taget lederskab på emballageområdet via bæredygtighedsstrategien, World Without Waste, der er udviklet i 2018 i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden og Ellen McArthur Foundation. Coca-Cola har som mål at indsamle al emballage inden 2030. Man vil reducere materialeforbruget ved at genbruge brugt emballage, så der minimum er 50% genanvendt materiale i alle flasker og dåser, og al emballage skal være genanvendeligt. I Danmark er man godt på vej til at nå dette mål, men mangler at få de sidste 7 procent af emballagen returneret.
Reducering på 360 tons plastik om året
Nye rPET flasker på hele Coca-Cola porteføljen af sodavand i Danmark vil reducere produktionen af ny plastik med hele 360 tons om året. WWF Verdensnaturfonden hilser initiativet velkomment.
”Vi står midt i en naturkrise, hvor vi skal nytænke vores forhold til klodens ressourcer radikalt. Det gælder især i forhold til plastik, hvor vi skal være bedre til at reducere vores forbrug, så vi ikke per automatik producerer nyt. På denne mission har vi brug for, at vi alle står sammen, så vi lukker loopet og forbruger smartere,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.
Flere danskere skal pante
Hos Dansk Retursystem bakker man også op om Coca-Cola World Without Waste strategien og understreger også nødvendigheden af, at virksomheder og forbrugere arbejder sammen.
”Selvom vi er blandt verdens absolut bedste til at pante i Danmark, er det afgørende, vi hjælper hinanden til at blive endnu bedre. Kun ved at løfte sammen og i alle led af kæden, kan vi klare opgaven. Når man smider sin tomme flaske eller dåse i skraldespanden eller i naturen, kan man ikke genanvende materialerne til nye flasker og dåser. Det belaster miljøet at producere helt nyt plast, glas og aluminium i stedet for at bruge det, vi har i forvejen,” forklarer Anne-Mette Bundgaard, Head of Communications & Branding fra Dansk Retursystem.
Kilde: Essencius