TENDENS: Et sommerhus koster 32% eller 418.000 kr. mere her to år efter coronaens indtog – de nye sommerhusejere er ivrige brugere, og det er gevinst for lokalområderne.
Mange sommerhusområder har fået nye, ivrige ejere på grund af de mange sommerhuskøb under corona.
Så snart solen titter frem i weekenden, summer det af liv omkring ishuse og caféer med weekendgæster, der er i sommerhus, er meldingen fra Homes sommerhusmæglere flere steder i landet.
De tidligere ejere gennem mange år brugte måske efterhånden sommerhuset mindre og mindre. Så mange nye sommerhusejere betyder mere liv i sommerhusene nu end før corona – også uden for højsæsonen, fortæller boligmarkedsanalytiker i Home, Henrik Hauthorn Jensen.
– Historisk mange har købt sommerhus, og nyt er spændende, og nye sommerhusejere er typisk ivrige brugere, der ofte har gang i projekter og forbedringer af deres nyerhvervelse, så de er meget i huset, siger Henrik Hauthorn Jensen fra Home.
Mange af de nye sommerhusejere har fokus på, at huset kan bruges hele året, lyder det fra Homes sommerhusmæglere.
– På fremvisningerne bliver der fx spurgt til opvarmning og isolering, og efter købet har mange planer om at opgradere huset til brug i de kolde måneder, siger Henrik Hauthorn Jensen.
Fakta: Det vilde sommerhus-boom – udbud, salg og priser
• Sommerhus-salget er også kommet godt i gang i 2022, og i årets første 12 uger er der solgt næsten 50 % flere sommerhuse end i årene inden Corona (2015-2019).
• Gennemsnitsprisen for et sommerhus på 80 kvm. er 1,74 mio. kr. Det er 418.000 kr. mere end for to år siden
• Priserne er steget hele 32 % siden marts 2020, hvor corona ramte Danmark
• Det seneste år er sommerhusene steget 10,4 % i pris, og fra februar til marts er stigningen på 1 %.
• Der står cirka 4000 sommerhuse til salg – det er godt en halvering i antallet på to år, og det er under en tredjedel af udvalget i marts 2016.
Kilde: Boligsiden, tal for hele landet
Støtter lokale handlende
De mange nye ejere skaber mere aktivitet og omsætning i sommerhusområderne.
Ejerskifte på huse og sommerhuse giver altid arbejde til håndværkere, køkkenfirmaer, møbelhandlere, byggemarkeder osv. samtidig med, at husejerne ofte også selv er aktive og maler, renoverer, laver nye terrasser mv.
– Vores folk i sommerlandet fortæller også om de nye sommerhusejere, at de er gode til at støtte op om de lokale handlende i nærheden af sommerhuset. De bestræber sig på at købe ind lokalt frem for at handle i supermarkedet tæt på hjemmet. Så også her er der noget omsætning, der flyttes fra byerne ud i sommerhusområderne, lyder det fra Homes markedsanalytiker.
Mere liv i hverdagene
Hjemmearbejde og videomøder, som har vundet indpas på arbejdsmarkedet under corona, er også med til at puste ekstra liv i sommerhusområderne i hverdagene – både blandt ’gamle’ og nye sommerhusejere.
– Flere har fået mulighed for et mere fleksibelt arbejdsliv, hvor man arbejder hjemme et par dage om ugen. Det betyder, at man kan tage i sommerhus fx onsdag aften, arbejde effektivt herfra et par dage – og så blive weekenden over. Det fungerer for mange og gør, at sommerhusene bliver brugt mere – også selv om flere er mere tilbage på deres fysiske arbejdsplads, lyder det fra Henrik Hauthorn Jensen.
Selvfølgelig er hjemmearbejdet på et mindre niveau end under nedlukningerne, nu hvor ’arbejdet kalder’ på kontoret igen for flere. Men ifølge Home er der bestemt tale om et skifte i brugsmønster især i sommerhusområder tæt på de store byer og mest udtalt øst for Storebælt.
Kilde: Home