Siden 2015 har Mejeriforeningens kampagne for dansk ostekultur serveret smagsprøver og osteviden på madfestivaler og kurser. Til gavn for både mejerier og madnørder. ”Kampagnen inddrager meget kompetent forbrugere og madprofessionelle i den spændende udvikling, der har bragt dansk ost op på et niveau, hvor vi absolut kan måle os med andre klassiske ostelande,” lyder meldingen fra direktør Torben Aarris, Them Andelsmejeri.
Dansk ost har været inde i en rivende udvikling de seneste år, hvor mejerier og osterier har redet på bølgen med det nye nordiske køkken og lanceret en sværm af specialoste. Flere af dem, fx Gammel Knas, Vesterhavsost og Rød Krystal, er for længst blevet nyklassikere på danskernes osteborde.
Mejeriforeningen har siden 2015 fulgt og støttet ’osterevolutionen’ med kampagnen Ost & ko, der siden 2015 har pirret tusindvis af madglade forbrugeres smag for ost. Fx med servering af smagsprøver og viden om ost på madfestivaler rundt om i landet samt begivenheder som Cheese Copenhagen og Ostefestival. Samtidig har kurser for kokke- og tjenerelever og symposier for fagfolk, madskribenter og pressen sat ost på de madprofessionelles dagsorden.
“Den slags aktiviteter gør Ost & ko til ”et godt udstillingsvindue for den danske ostebranche”, ifølge Them Andelsmejeris direktør Torben Aarris.
”Kampagnen inddrager meget kompetent forbrugere og madprofessionelle i den spændende udvikling, der har bragt dansk ost op på et niveau, hvor vi absolut kan måle os med andre klassiske ostelande. På den måde har Ost & ko i høj grad bidraget til, at danskerne har fået større opmærksomhed for dansk ost,” siger Torben Aarris, hvis mejeri flere gange har været vært for Ost & ko-arrangementer.
Farvel til magasinet Ostekultur
På nettet samarbejder Ost & ko med madskribenter og kokke, der præsenterer nye opskrifter på retter med ost for deres store følgerskarer på Instagram og andre sociale medier samt WWW.OSTOGKO.DK. Et andet centralt element i fremstødet for dansk ost er magasinet Ostekultur.
I bladet kan man fordybe sig i artikler om smag, tendenser, typer og oprindelse samt finde opskrifter og inspiration til servering og pairing (sammensætning af ost med forskellige drikkevarer).
Ostekultur er gratis, udkommer i et oplag på 75.000 eksemplarer, uddeles til Ost & kos arrangementer og distribueres gennem danske ostehandlere såvel som magasinerne Gastro og Boligliv. SAMTLIGE UDGIVELSER AF BLADET LIGGER PÅ OST & KOS HJEMMESIDE og kan bestilles ved henvendelse til Mejeriforeningen.
Fokus på økologi
Det niende nummer af Ostekultur med et tema om modning og forædling af oste er netop udkommet. På grund af manglende finansiering bliver det den sidste udgave af bladet, men Senior Marketing Manager i Mejeriforeningen Lars Witt Jensen understreger, at Ost & ko fortsætter:
”De næste tre år sætter vi fokus på økologisk ost. Kategorien udgør i dag kun en lille del af ostemarkedet, men fra 2020 til 2021 steg salget af dansk øko-ost med 24 pct. Den store vækst skal Ost & ko støtte med afsæt i den interesse for ost, som Ostekultur og kampagnens øvrige, og ofte udsolgte, aktiviteter har etableret.”
Kilde: Mejeriforeningen