Mejeribrugets Dag satte fokus på digitalisering, som kan gøre det muligt for mejerierne at spare energi, reparere maskineri over lange afstande, undgå fejl, optimere produktionen og opnå mange andre fordele.
Fremtiden for mejerierne er ikke lige om hjørnet – den er i fuld gang og har været det i årevis. Det blev fastslået på Mejeribrugets Dag, hvor fem indlægsholdere satte fokus på temaet ’Digital Supply Chain’. Omkring 200 deltagere fra 10 lande fulgte med ved skærmene, da begivenheden onsdag den 2. februar blev afviklet online.
En af indlægsholderne var Klaus Jeppesen, direktør for Arla Foods Taulov Mejeri. Han fortalte, at mejeriet allerede ved opførelsen i 1998 var tænkt som et højt digitaliseret mejeri. Det har man bygget ovenpå lige siden, så Taulov Mejeri, med Klaus Jeppesens ord, i dag er et stort multisite-laboratorium til optimering af Arlas fremstilling af gul ost.
”Hele årsproduktionen på 63.000 ton ost er automatiseret, og vi indsamler data overalt i produktionen og bruger dem til at optimere driften. Det gør os bl.a. i stand til at standardisere mælken, så slutproduktet – osten – altid er identisk. Samtidig kan vi reducere tabet af det værdifulde fedt og protein. Alt i alt gavner det bundlinjen. Sker der fejl i produktionen, kan vi trække data ud, analysere dem, blive klogere og hjælpe operatørerne med at undgå, at fejlen gentager sig,” fortalte Klaus Jeppesen.
Endvidere pegede han på, at en optimeret produktion med et lavere vand- og energiforbrug og mindsket spild både giver besparelser og øger såvel bæredygtighed som den grønne profil.
Klaus Jeppesen understregede desuden vigtigheden af at involvere alle medarbejdere i digitaliseringen – også dem i produktionslinjen.
”Det er medarbejderne i produktionen, der ligger inde med viden og kender teknikken. Derfor skal vi også hele tiden blive dygtigere til at uddanne medarbejderne, så de kan følge med udviklingen,” forklarede Klaus Jeppesen.
Alt på én tablet
Vigtigheden af at få medarbejderne med gik igen, da Rasmus Hagen Frederiksen fra Arla Foods holdt sit indlæg, Her fortalte han om virksomhedens digitaliseringsstrategi, der indgår som en del af fundamentet for Arlas nye strategiplan ’Future 26’. Strategien er inddelt i fire områder, og det første handler netop om medarbejderne.
”Det skal være muligt at arbejde med digitalisering på en fornuftig og nem måde – alt skal kunne håndteres på én tablet. Hvis vi virkelig skal rykke på digitaliseringsområdet, handler det om at have nogle værktøjer, som kan bruges af alle,” sagde Rasmus Hagen Frederiksen.
De øvrige områder i strategien er anvendelse af avanceret teknologi i form af software og robotter. Derudover handler det om automatisering samt om at samle og analysere data.
Rasmus Hagen Frederiksen erkendte, at der er ’rigtig meget data’, som det ikke altid er nemt at få fat i.
”Derfor er vores vision at få alle data samlet ét sted, og at man så kan trække det ud, man skal bruge.”
Afvigelser fra rutinen
Næste indlægsholder var Flemming R. Jeppesen fra virksomheden Au2mate, som fortalte om, hvordan mejerierne ved hjælp af et nyt web-baseret værktøj kan anvende dataanalyse (Big Data) til både at øge produktiviteten og mindske produktionens klimaaftryk.
”I produktionen skabes der enorme mængder værdifuld data, der kan fortælle, hvordan den enkelte produktionslinje eller hele driftsstedet fungerer. Ved at samle og undersøge data fra dag til dag kan man hele tiden sammenligne både de enkelte linjer, afdelinger og driftssteder og derved finde ud af, hvor det er muligt at optimere produktionen og ressourceforbruget.”
Flemming Jeppesen nævnte nogle konkrete eksempler på, hvordan værktøjet kan anvendes:
”Det handler meget om de daglige rutiner – de ting, man gør igen og igen, hvor man ved hjælp af dataanalyse hurtigt kan opdage afvigelser fra det normale og optimale. Hvis man fx konstaterer, at CIP-rengøringen tager længere tid end normalt, kan der være brugt ekstra vand eller energi; så kan man tidligt få korrigeret fejlen. Eller man kan have registreret et optimalt forløb for produktionen af et batch – fra indvejning af mælken til det færdige produkt, og herefter se hvor og hvorfor andre produktionsforløb afviger fra det optimale.”
Blandet virkelighed
I dagens sidste indlæg gav to konsulenter fra Microsoft, Kristian Albertsen og Martin Petersen, et indblik i, hvordan såkaldt mixed reality – der blander den virtuelle og den virkelige verden – kan optimere produktion, service og forretningen generelt.
”Med en smartphone eller et virtual reality-redskab som Microsoft HoloLens kan medarbejdere samarbejde i lyd og billede med en kollega eller en ekspert om fx at reparere en nedbrudt maskine eller lære nye processer over lange afstande. Det sparer tid og er bæredygtigt, fordi eksperten ikke behøver at rejse hen til medarbejderens arbejdsplads, men kan instruere vedkommende gennem skærmen,” sagde Kristian Albertsen.
Som eksempel på effektiviteten nævnte han, at et farmakologifirma havde gennemført fjernundervisning af sine medarbejdere i en højt specialiseret produktion på tre uger med mixed reality.
”Med sidemandsoplæring varede det samme forløb tre måneder,” lød det fra Kristian Albertsen.
Han forklarede desuden, hvordan Arla under covid-lukningen ved hjælp af mixed reality var i stand til at digitalisere den nødvendige ekspertise i selskabets produktion rundt om i verden.
”Selv om Arlas eksperter var hjemsendt, kunne de vejlede medarbejderne i produktionen,” lød det fra Kristian Albertsen.
Som afrunding spurgte Søren Jensen, formand og ordstyrer for Mejeribrugets Dag, hvilke trusler digitalisering kan medføre.
”En stor udfordring består i, om de forskellige generationer er i stand til at tage imod det store potentiale. Unge vil straks gå i gang, mens de mere modne er vant til at arbejde anderledes. Derfor kræver digitalisering megen uddannelse og træning, så vi ikke taber nogen,” svarede Kristian Albertsen.
Kilde: Mejeriforeningen