Rigtig mange nordjyske restauranter og cafeer har brugt coronakrisen på at digitalisere driften. 6 ud af 10 nordjyske restauranter mangler dog at hoppe med digitaliseringsvognen og kan dermed gå glip af øget omsætning. Det viser nye tal fra Visma e-conomic.
De sidste restriktioner udfases for restauranter og cafeer den 1. september. Det er godt nyt, da restaurationsbranchen er en af de brancher, som har været hårdt ramt af coronakrisen. Skrappe restriktioner har gjort det svært for restauranter at hente den nødvendige omsætning efter en lang nedlukning.
Nu viser nye tal fra Visma e-conomic, der leverer regnskabsprogram til mere end 155.000 danske virksomheder, at de nordjyske restauranter og cafeer har brugt coronakrisen på at digitalisere sig. Det er faktisk den region med den procentuelt største stigning. Digitaliseringen er således steget med 125 pct. i perioden fra 11. marts 2020 til 1. september 2021. Træerne vokser dog ikke helt ind i himlen, da ca. 57 pct. af de nordjyske restauranter og cafeerne i analysen fortsat ikke har digitaliseret driften.
Hvis man sammenligner med de andre danske regioner, steg digitaliseringen med hhv. 81 pct. i København, 114 pct. på Sjælland, 15 pct. i Midtjylland og 52 pct. i Syddanmark.
“Der er ingen tvivl om, at restaurationsbranchen er en af de brancher, som har været rigtig hårdt ramt af coronakrisen. Mange restauranter er i dag forgældede, og overskudsgraden er generelt beskeden, så det er en positiv tendens, at de rigtig mange danske restauranter har brugt coronakrisen på at digitalisere administrationen, for vi kan se på andre brancher, at digitaliseringen er med til at løfte omsætningen markant,” siger Thomas Pedersen, salgschef i Visma e-conomic. Han fortsætter:
“Hvis vi eksempelvis kigger på håndværkere, som har digitaliseret deres forretning, omsætter for op mod 60 pct. mere pr. medarbejder end håndværkere, som ikke har digitaliseret sig. Det hænger bl.a. sammen med, at når man digitaliserer administrationen, frigiver det ressourcer og tid til at kunne reagere hurtigere og arbejde mere effektivt.”
Visma e-conomics stikprøveanalyser viser desuden, at omkring 41 pct. af de nordjyske restauranter og cafeer i dag digitaliseret sin drift. Dermed er der altså ifølge Thomas Pedersen stadig et kæmpe uforløst digitalt potentiale, som aktører i restaurationsbranchen burde kigge ind i.
Tallene baseres på en stikprøveanalyse foretaget af Visma e-conomic blandt 1671 cafeer, værtshuse, diskoteker, restauranter, pizzeriaer, grillbarer og isbarer mv. i perioden fra 11. marts frem til nu (530) og sammenlignet med de forudgående 530 dage op til 11. marts 2020.
Om analysen
Perioder sammenlignet:
Under corona: 11. marts 2020 – nu (530 dage)
Før corona: 28. september 2018 – 11. marts (530 dage)
Stikeprøveanalysen er foretaget 1671 på tværs af cafeer, værtshuse, diskoteker, restauranter, pizzeriaer, grillbarer og isbarer og anden restaurationsvirksomhed.
I alt har 659 restauranter og cafeer digitaliseret driften. Tallet er steget fra 396.
Fordelt på regioner:
- Hovedstaden: 81% (186 til 336, ud af i alt 761)
- Sjælland: 114% (28 til 60, ud af i alt 203)
- Midtjylland: 15% (118 til 136, ud af i alt 357)
- Nordjylland: 125% (24 til 54, ud af i alt 126)
- Syddanmark: 52% (64 til 96, ud af i alt 287)
I stikprøven fra e-conomic defineres en restaurant eller café som digitaliseret, når den har koblet et time- og sagstyringssystem sammen med sit regnskab i e-conomic ved hjælp af integration til en tredjepartsapplikation.
Om Visma e-conomic:
- Navn og adresse: Visma e-conomic A/S, Gærtorvet 1, 3, 5, 1799 København V
- Grundlagt i 2001.
- Ejerforhold: Ejerforhold: Visma e-conomic er ejet af Visma Group, som er ejet af syv fonde: Hg and co-investors ejer 54%, GIC ejer 16%, ICG ejer 7%, CPPIB ejer 6.0%, Warburg Pincus ejer 5%, TPG ejer 3% og
- General Atlantic ejer 2%. En bred ledelsesgruppe ejer dertil ca. 7% af Visma Groups aktieværdi.
- Antal medarbejdere: Visma e-conomic består af mere end 300 medarbejdere hvoraf knap 100 arbejder i kundeservice, over 100 arbejder i produktudvikling og de resterende er fordelt mellem Salg, Marketing, Kommunikation og administration.
- Antal kunder: 150.000 private små og mellemstore virksomheder.
- Omsætning i 2020: 438.218.000 kr.
- e-conomic yder regnskabsservice til knap 38% af de danske restaurationsvirksomheder