Destination NORD har efter aflevering af første regnskab med et lille plus nu officielt et år på bagen. Destinationsselskabet startede op pr. 1. januar 2021 midt i corona-udfordringerne og fik meget travlt med at etablere sig og komme i hurtig drift.
Destination NORD blev officielt etableret pr. 1. januar 2021 med budget på godt 15 mio. kr. fra de fire deltagende kommuner: Aalborg, Frederikshavn, Brønderslev og Læsø og blev således en af Danmarks nu i alt 19 destinationsselskaber, der er sat i verden for skabe mere vækst i turismeerhvervet.
Formanden for Bestyrelsen Karsten Madsen udtaler:
”Det var et meget svært tidspunkt at starte op på. Vi skulle have etableret organisationen, have udarbejdet en strategi og så skulle vi samtidig i hurtig drift, så vi kunne understøtte en turismebranche som om nogen var presset af coronaen. Vi kan konstatere at det lykkes. Vi har kørt massive markedsføringskampagner og masser af projektinitiativer og lander økonomisk hvor vi skal – på et lille plus. Det er vi supertilfredse med”.
Turismen kom ”tilbage på sporet” i 2021, men dækkede også over nogle meget store udsving. Der blev slået en historisk overnatningsrekord i Frederikshavn og Læsø kommuner i 2021, mens udviklingen i Aalborg har været hårdt ramt af manglen på møde- og forretningsgæster og nordmænd:
”Vi har i den grad lært at vi har en destination hvor forretningsområderne, markederne og sæsonerne varierer konstant. Vi endte med en superflot overnatningstal samlet set på 2,6 mio. overnatninger, men især i Aalborg har coronaen ramt hårdt og der har manglet omsætning. Vi fik gang i hjulene efter sommeren i 2021 og kan nu se positiv fremad på nogle meget travle måneder i Aalborg og Frederikshavn, hvor erhvervsturismen omsider er kommet i gang”, udtaler adm. Direktør Tonny S. Thorup
Stort fokus på markedsføring og gæsteservice
Der var i 2021 et behov for en hurtig og effektiv markedsføringsindsats og der blev i foråret etableret et fælles webunivers på www.enjoynordjylland.dk, som hurtigt blev én af de mest besøgte hjemmesider i branchen og et vigtigt omdrejningspunkt for mange af de igangsatte kampagner i især Danmark, Norge og
Tyskland. Hjemmesiden blev fulgt op af en App, hvor gæsterne hurtigt kan finde oplevelser i destinationen, hvilket 29.000 gjorde brug af over sommeren:
”Det er klart at vi havde mere end ekstremt travlt med at komme hurtigt ud og markedsføre vores destination, der jo var stærkt påvirket af op- og nedlukninger. Vi har arbejdet mere med det danske marked end nogensinde før og 2021 endte også med at hele 75% af vores overnatninger var danske. Det ligger normalt omkring 55%. Samtidig var tyskerne meget loyale gæster hos os, mens Norge og Sverige næsten lukkede helt ned” tilføjer Tonny S. Thorup.
Projekter og positiv prognose for 2022
Sideløbende med en stor markedsføringsindsats har der været et stort ønske om at arbejde med projekter der kunne udvikle destinationen og vores produkter til gæsterne. Der har været holdt et utal af møder med turismevirksomheder i destinationen og workshops med henblik på at være på forkant med gæsternes behov – lige fra samarbejde mellem Skagens Kunstmuseer til Kunsten og Utzon Centret i Aalborg til konkret samarbejde omkring og mellem havnene på Østkysten:
”Der har været et ekstremt behov for vore virksomheder i at drøfte udfordringerne under og efter corona. Branchen har været mere udfordret end nogensinde før, så der har været utrolig travlt og nogle har også været enormt frustrerede fordi konditionerne for at drive forretning ændrede sig konstant. Vi har gudskelov kunnet tilbyde dem nogle rammer for dialog med os og med andre, som stod i samme problemer og deltagelse i en række projekter. Samlet set har vi indtil dato skaffet 11,7 mio. kr. i eksterne midler til sådanne initiativer” udtaler direktøren og tilføjer:
”Nu er vi ved at være på den rigtige side af corona og selvom Ukraine-konflikten også påvirker vores branche, så er vi meget positive i forhold til udviklingen i 2022. Selvom mange danskere tager til udlandet, så tror vi på at nordmændene vender tilbage og kompenserer for det. Samtidig er møde- og erhvervsturismen i gear og tyskerne besøger os fortsat, så vi har positive forventninger til udviklingen i 2022”.
Kilde: Destination Nord