Salget af mejeriprodukter i den europæiske detailhandel steg under coronapandemien, men væksten kunne langt fra opveje et stort tab i afsætningen til foodservice. Det kom frem på en nyligt afholdt europæisk mejerikonference.
Hvad skete der, da coronapandemien ramte Europa og med ét slag stoppede al aktivitet i blandt andet restauranter, kantiner og hoteller?
Det spørgsmål blev belyst, da European Milk Forum (EMF) i november var vært for konferencen ’Covid 19-pandemiens indvirkning på mejerikategorien, foodservice og forbrugeradfærd’.
Til konferencen, der blev holdt i Bruxelles såvel fysisk som online, var inviteret EU-fødevarepolitikere, journalister og aktører fra mejeribranchen. Deltagerne fik understreget, at lukkede restauranter, barer og kantiner medførte et kollaps i mejeriernes foodserviceafsætning, som på ingen måde kunne udlignes af fremgangen i den europæiske dagligvarehandels salg.
Samlet fald på 34 pct.
2020-forbruget af mælk, ost, fløde og smør i foodservice var 4,3 mio. ton mindre end i 2019, mens salget af mejeriprodukter i dagligvarehandlen steg 1,9 mio. ton i samme periode.
”Alt i alt blev resultatet en tabt afsætning af 2,4 mio. ton mejeriprodukter i Europa i 2020,” fortalte markedsanalytiker Marie Breban fra Euromonitor – en pendant til Danmarks Statistik – på EMF-konferencen.
Samlet set faldt afsætningen i europæisk foodservice 34 pct. sidste år, og Euromonitor vurderer, at sektoren tidligst er tilbage på 2019-niveau om fem år. For at få gang i mejeridelen inden for foodservice har European Milk Forum med tilskud fra EU bevilliget penge til kampagner i fem medlemslande – Nordirland, Irland, Belgien, Frankrig og Danmark.
Dansk fremstød for foodservice
I Danmark har Ost & ko, Mejeriforeningens kampagne for dansk ostekultur, siden i sommer holdt inspirationskurser om brug af ost i madlavningen for kantinepersonale samt kokke- og tjenerelever. Dertil kommer publikationer samt et igangværende julefremstød for ost på madmarkeder i større danske byer.
”Vores foodservice-rettede aktiviteter er blevet godt modtaget, men da de har en langsigtet effekt, er det svært at måle resultatet af dem her og nu,” siger Lars Witt, Senior Marketing Manager i Mejeriforeningen, som deltog i EMF-konferencen i Bruxelles.
Nøglerolle til mælk og smør
På konferencen blev det samtidig understreget, at usikkerhed og udgangsforbud under sidste års coronalukning også samlede mange om det nære og trygge derhjemme med madlavning som en af de centrale sysler.
”Gæt, hvad der indgik i alle hjemmelavede måltider og opskrifter? Mejeriprodukter, fordi folk genopdagede deres store brugbarhed i dagligdagen,” blev det oplyst i en video produceret af EMF.
Markedsanalytiker Marie Breban fulgte op på filmen ved at pege på positive udsigter for den europæiske mejerisektor.
Under coronalukningen voksede forbrugernes interesse for at købe fødevarer produceret i deres hjemland. Den interesse er fortsat i 2021, hvor en undersøgelse fra Euromonitor har vist et øget salg af mejeriprodukter af lokal eller national oprindelse.
”Og mere end nogensinde før har forbrugerne i Europa fokus på sundhed og sund kost – begreber som mejeriprodukter forbindes med. Det kan komme mejerierne til gode,” sagde Marie Breban.
Kilde: Mejeriforeningen